ÖZET
Amaç: Laparoskopik kolesistektomide öğrenme eğrisi süreci yeterli deneyim kazanana dek yapılması gereken laparoskopik kolesistektomi sayısını ve eğitim sürecindeki cerrahların karşılaştığı ve üstesinden gelmesi gereken durumları içermektedir. Bu sayının genellikle 30 civarında olduğu bildirilmektedir. Amacımız açık safra kesesi operasyonlarında deneyimli bir Genel Cerrahın laparoskopik kolesistektomide öğrenme eğrisi sürecindeki deneyimlerini paylaşmaktır.
Gereç ve Yöntem: 2001-2003 tarihleri arasında hastanemizde aynı Genel Cerrahi Uzmanı tarafından standart 4 trokar girişi tekniği kullanılarak laparoskopik cerrahi ile arka arkaya ameliyat edilen 30 hasta değerlendirilmeye alındı. Hastaların özellikleri, preoperatif inceleme sonuçları, intraoperatif bulgular, postoperatif takip bulguları ve karşılaşılan güçlükler ilk hastadan itibaren kaydedilerek değerlendirildi.
Bulgular: Ortanca yaş 51 (20-73), %80'i kadın ve ortalama operasyon süresi 94 (±33) dakika idi. Ortalama operasyon süresi ilk 15 hastada 105 (±36), ikinci 15 hastada 82 dakika (±25) (p=0.046) olarak bulundu. 2 hastada açığa geçiş yapıldı. Hiçbir hastada safra yolu yaralanması olmadı. 7 hastada uygunsuz port yeri seçimi nedeniyle çalışma güçlüğü oldu.
Sonuçlar: Trokar giriş yerlerinin doğru seçimi için, 3. boyut olan derinlik ve dokunma duyusundan yoksun olarak ve video kamera altında karın dışından girilerek ve her iki eli de kullanarak çalışmaya alışmak ve belirli bir hızda operasyonu yapabilmek için öğrenme eğrisinin önemi büyüktür.
Anahtar Kelimeler: Laparoskopik kolesistektomi, Öğrenme eğrisi
Is There a Learning Curve For General Surgeons in Laparoscopic Cholecystectomy
SUMMARY
Objective: Learning curve for laparoscopic cholecystectomy describes the process through which the surgeons gain experience to achieve succesfull laparoscopic cholecystectomy. The aim of the present study is to transmit the experience of a surgeon that is experienced on open cholecystectomy.
Material and Method: 30 consecutive patients who have been operated with laparoscopic surgery by an experienced surgeon on open cholecystectomy between 2001-2003 in Ankara Oncology Education and Research Hospital were evaluated.
Results: Median age was 51 (range, 20-73). Mean operation time was found 94 (±33), 105 (±36), and 82 (±25) minutes for all patients, for the first 15 and second 15 patients, respectively. Conversion rate to open cholecystectomy was 7%. No bile duct injury was observed during the learning curve. Working difficulty occurred in 7 patients due to inappropriate port site selection.
Conclusions: For appropriate port site selection, to be familiar with working under videocamera and deprived of the tactile sense and third dimension, and to be able to operate faster, the importance of learning curve for General Surgeons is great.
Key Words: Laparoscopic cholecystectomy, Learning curve