İç Hastalıkları Kliniğinde Çalışan Hemşirelerin Hasta
Eğitimi Yapmalarını Etkileyen Faktörler ve Yaşadıkları
Güçlüklere İlişkin Görüşleri
Doç.Dr. Hatice FESCİ, Yrd.Doç.Dr. Sevinç KUTLUTÜRKAN,
Arş.Gör. Ülkü GÖRGÜLÜ
Gazi Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu, Ankara
ÖZET
Amaç: Bu araştırma iç hastalıkları kliniklerinde çalışan hemşirelerin hasta eğitimi yapmalarını etkileyen faktörler ve yaşadıkları güçlüklere ilişkin görüşlerini belirlemek amacı ile yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Araştırmanın evrenini, Gazi Üniversitesi Tıp Fakültesi Hastanesi, Bayındır Hastanesi ve Ankara Numune Hastanesi İç Hastalıkları Kliniklerinde çalışan 211 hemşire, örneklemini ise raporlu ve izinli olmayan ve araştırmaya katılmayı kabul eden 107 hemşire oluşturmuştur. Araştırmada verilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından literatürden yararlanılarak geliştirilen anket formu kullanılmıştır.
Bulgular: Bu araştırmanın sonucunda hemşirelerin %96’sının çalıştıkları klinikte hasta eğitimi verdiği, hasta eğitimi yaparken %76.6’sının hastaya, %68.9’unun hasta yakınlarına, %45.6’sının eğitim yaptıkları ortama, %41.7’sinin kullanılan eğitim materyaline, %27.2’sinin kendisi ile ilgili nedenlere bağlı olarak güçlük yaşadıkları belirlenmiştir. Hasta eğitimi veren hemşirelerin yarıdan fazlasının kongre/sempozyum vb. faaliyetlere katılmadığı (%64.3) ve hemşirelerin hasta eğitimi verme durumu ile kongre/sempozyum vb. faaliyetlere katılma durumları arasında anlamlı bir fark bulunmuştur (p<0.05).
Sonuç: Araştırmanın sonucunda, hemşirelerin büyük çoğunluğunun hasta eğitimi verdiği saptanmıştır. Ancak hemşirelerin hasta eğitimi verirken hasta, hasta yakınları, eğitim ortamı ve kendileri ile ilgili nedenlerden dolayı güçlük yaşadığı saptanmıştır. Bu nedenle iç hastalıkları kliniklerinde çalışan hemşirelerin hasta eğitimine ilişkin güçlüklerin giderilmesine yönelik çözümlerin geliştirilmesi gereklidir.
Anahtar Kelimeler: Hasta eğitimi, İç hastalıkları klinikleri, Hemşire
Opinions of Nurses Who Work at Internal Medicine Clinics, Concerning The factors That Affect Health Education for Patients Given by Nurses and Difficulties They Face
SUMMARY
Objective: it’s aimed to determine opinions of nurses who work at internal medicine clinics, concerning the factors that affect health education for patients given by nurses and difficulties they face in this study.
Material and Method: The research was conducted in the Internal Medicine Clinics of Ankara Numune Hospital, Bayindir Hospital, Medical School Hospital of Gazi University. 211 nurses working in the Medical School Hospital of Gazi University , Bayindir Hospital and Ankara Numune Hospital were the subjects of the research and 107 nurses who were not on sick leave or annual leave and who agreed to participate in the research were used as samples. In the step of data collection for the study, A questionnaire has been used by benefiting from literature by researchers.
Results: In the result of this research conducted for the determination of the nurses’opinions, who work at internal medicine clinics, concerning the factors that effect to give patient education and diffucults of them in patient education, it has been determined that 96% of nurses in sample give patient education and as we examined the difficulties during patient education that nurses, 76.6% of them depending on patient, 68.9% depending on patient relatives and 45.6% depending on environment where they educate, 41.7% depending on education materials used by nurses and 27.2% depending on reasons with related to themselves in have fell into difficulties. More than half of nurses giving patient education not have participated congress/symposium etc. (64.3%) and İt has been found a significant difference between participitation situation of them to congress/symposium with giving patient education.
Conclusion: In the result of this research, It has been determined that a considerable majority of nurses give patient education. However, İt has been determined that nurses have diffucults in during patient education because of reasons with related to patient, patient relatives, education environment, education materials and themselves. Therefore, İt is required to develop solutions towards diffucults of nurses who work at internal medicine clinics, concerning patient education
Key Words: Patient education, Internal medicine clinics, Nurse