Yüksek İrtifanın Kardiyopulmoner Etkileri: Havayolu ile Kardiyak Hasta Transportu
As.Dr. Ziya BAĞIŞ, Doç.Dr. Murat ÖZEREN, Doç.Dr. Barlas N. AYTAÇOĞLU, Yrd.Doç.Dr. Kerem KARACA, Prof.Dr. Nehir SUCU
Mersin Üniversitesi Tıp Fakültesi Kalp Damar Cerrahisi Ana Bilim Dalı, Mersin
Özet
Yüksek irtifaya kısa süreli maruz kalma durumlarında oluşan kardiyopulmoner sistem değişiklikleri hayati tehlike oluşturabilir. Parsiyel O2 basıncı düşüklüğü takipneye neden olurken; kalp hızı artmakta, aritmiler ortaya çıkabilmektedir. Ancak tüm bu olumsuzluklara karşın akut MI’da hastaların havayolu ile nakli gerekebilir. MI sonrasında, hastalık süresinde yaşanan klinik duruma göre değişmekle beraber 2-4 hafta sonra havayolu ile seyahat mümkünken CABG sonrasında uçuş için beklenmesi gereken süre 2 haftadır. Bununla beraber; karasız angina, ciddi kalp yetmezliği, kontrolsüz hipertansiyon kontrolsüz aritmi veya dekompanse kardiyovasküler hastalık varlığında, uçakla yolculuk uygun değildir. Bu derlemeyle kardiyolog ve kalp-damar cerrahlarına sorulan “Kalp hastalarını ne zaman havayolu ile nakledebiliriz?” sorusuna literatür gözden geçirilerek cevap aranmıştır.
Anahtar Kelimeler: Havayolu hasta taşımacılığı, Kardiyak transport, yüksek irtifa
Cardiopulmonary Effects of High Altitude and Air Medical Transport of Cardiac Patients
Summary
Changes in the cardio-pulmonary system might be fatal after the acute exposure to high alti-tudes. Partial 02 pressure decreases at high altitudes and as a responce to this change tachypnea occurs. Heart rate increases and arrhythmia may ensue. However, despite these changes, in case of the onset of an acute MI, it is necessary to reconsider the pros and cons of a flight before transporting the patient via an air ambulance. Following an acute MI travel-ing by air should be delayed for 2-4 weeks depending on the clinical status of the patients while postponing the travel for a period of 2 weeks following a CABG operation will generally be adequate. Nevertheless, for patients with unstable angina pectoris, severe heart failure, uncontrolled hypertension, uncontrolled arrhythmia and decompansated cardiovascular dis-ease transfer via an air vehicle is contraindicated. By reviewing the current literature, we searched an answer to the mostly asked question to the cardiologists and cardiovascular surgeons; “When can we transport the cardiac patients?”.
Key Words: Air transport of patients, cardiac patient transport, High altitude